Hara sadam

klõpsa pilti

Harasadam

Sadama demagneetimiskaid. Vasakul kail elektrijaam

Hara sadam on endine Nõukogude laevade demagneetimsijaam, mis kuulus sõjaväele. See oli omalajal väga oluline koht kogu merelaevanduse jaoks, kuna kõik Nõukogude lavad pidid olema demagentiseeritud. Lisaks Demagneetimis poolidele oli terve hara laht täis veetud igasugu kaableid, millede abil mõõdeti laevade magentvälju. Praegusel hetkel on sadam mahajäetud ning laevad tulevad sinna vaid tormivarju. Sadama ehitised on rüüstatud ning kogu võimalik metall kokkuostu viidud. Sadama kail asus kunagi ka diiseleneraatorjaam, mis demagneetimispooli toitis. Kai ise  on mitmest kohast lagunemas ja seest mõnest kohast õõnes. Seega ei maksa suure autoga kaile parkida. Sadam ise on keskeltläbi 7m sügavune. Demagneetimispoolide juures on süvend kuni 12m. Põhjas võib leida kõiksugu  mahajäänud risu nagu jämedad terastrossid, pudelid, anumad, akud, saapad, tundmatu otstarbega mehhanismide detailid jne. Muuhulgas oli sadamasse uputatud 2 väiksemat traalerit, 1 kaatri taoline alus, 1 suurem traaler, mille ülemised ehitised ka veepinnale ulatuvad. Nimeks on tal 'Alfa' ja kodusadam on olnud Tallinn. Lisaks on veel kalda juures näha vanametalliks lõigatud aluse keret. sadama suudmes hakkab merepõhi kirde suunas langema ning paarisaja meetri pärast langeb põhi kuni 60 kraadise nurga all 25 meetrini kus langus jätkub juba laugemalt. Merepõhi on Hara sadama ümbruses savine ning kalda lähedal leidub ka suuremaid kive. Sadama akvatooriumis on vee läbipaistvus, seisva vee tõttu ilmselt, märkimisväärselt kehvem kui teiselpool kaid avamerel. Praeguseks hetkeks on sadam ka vrakkidest puhastatud.

 

Salapärane käik kai sisse, mis elektrijaama viib

 

Generaatorite jäänused

 

Sodi põhjas

 

Sodi põhjas

Kaid, mis veepinnal on betoonist, on veeall puhtast puidust. Nagu oleks suured palkmajad kõrvuti laotud. Selline kostruktsiin peab vastu aastasadu....
Salapärane käik, mis kai sisse viis, muutus kai sees vertikaalseks, ning suundus üles kaile. Isegi redeli laadne  moodustis oli käigu seinal olemas. Huvitav, milleks see vajalik oli?